Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Veckoutmaning: 5 minuter meditation varje dag ❥

Hej på er finaste ni, hoppas ni har haft en härlig helg! Jag tänkte dela med mig av en ny grej jag börjat med denna vecka. Nämligen fem minuter meditation varje morgon, no matter what! 

Jag mediterar ju en hel del men inte varje dag och ett enkelt knep att få in det i min vardag är att jag har en ny rutin på att meditera fem minuter varje dag. För fem minuter har jag ju faktiskt alltid. Och om det skulle vara tight om tid får jag väl skippa att sminka ögonen just då för vad är egentligen viktigast? Att meditera på morgonen sätter verkligen tonen för dagen. Jag har rätt ofta stressiga mornar då jag lämnar lägenheten i kaos, jag byter jacka sju gånger och är ändå inte nöjd när jag gå hemifrån. Och efter jag börjat meditera mer regelbundet har dessa mornar minskat enormt och jag tror att de kommer bli ännu fler kaosmornar nu när jag kör fem min varje dag.

Men ger verkligen fem minuter meditation något över huvud taget? JA! Det är en riktig klassiker att köra fem min varje morgon (typ precis efter man gått upp) och många vittnar om att det förändrar hela ens vardag när man kommer in i det. Jag ser fram emot att se vad som påverkas och vad som känns bättre, såklart ska jag dela med er! Men jag tror framför att det är att man i stället för att DIREKT när man gått upp helt gå upp i huvudet och vara i en tankar för då är det nog svårt att komma ner och landa i kroppen under dagen men om du gör det det första du göra på dagen kanske  det är lättare att stanna kvar där, så har jag i alla fall upplevt det nu efter den här veckan då jag kört fem min oavsett när jag gått upp om jag sovit hemma eller borta. För det är en viktig rutin som påverkar min dag till det bättre och den ska jag försöka att inte rucka på.

Jag älskar ju att meditera här hemma. Ta fram ljus, kort och andra mysiga grejer men det fina med meditation är att du egentligen inte behöver ett skit. Du kan sätta dig var och när som helst för att meditera. Men om man har tid är det fint att göra en fin stund av det, för mig blir det ännu lättare att landa i meditationen om jag går in i det genom att tända lite ljus och ställa in stämningen. Men…

Som sagt behöver man egentligen inte mer än att sätta sig för att kunna meditera. I helgen satt jag bara rakt upp och ner och fick en fin stund att vifta bort mina tankar och landa i kroppen.

Jag känner att det är mycket lättare att leva utifrån mitt hjärta när jag mediterat. Det blir lixom svårt att skita i hur man mår, att stressa eller vara ohärlig mot andra. Vilket såklart händer mig då och då också men med meditationen blir det färre tillfällen. Och fler tillfällen där jag känner mig lugn, trygg i mig själv, känner hur jag mår, vad jag behöver och handlar utifrån hjärtat i stället för mina tankar. Vilket känns som en väldigt bra grej 🙂

Vill ni haka på att köra fem min meditation varje morgon? Vi kanske kan testa i en vecka till att börja med för att se hur det känns? Ni får gärna dela med er hur det känns, vad ni får ut av det mm. Vore superkul att läsa 🙂

Tips på meditationer:

Guidad meditation – Ladda ner appen Calm eller Head Space om du vill börja med guidade meditation (vilket jag skulle rekommendera om du är ny på meditation).

Andning – när du sitter och mediterar och du märker att dina tankar flyger i väg till framtid eller dåtid, för tillbaka ditt fokus till nuet genom att känna ditt andetag. Känn hur luften känns på nästippen när du andas ut och in genom näsan. Eller andas in genom näsan och ut genom munnen. Rikta uppmärksamheten till din andning gång på gång.

Fokusmeditation – håll något i handen (jag har olika stenar jag mediterar med) och fokusera på föremålet du har i handen. På samma sätt som du fokuserar på andningen fokuserar du nu på stenen varje gång du märker att dina tankar svävar iväg.

Shaking – Om du tycker det känns jobbigt och svårt att bara sitta still kan du göra meditation i rörelse. Shaking är då min favorit. Du stället dig höftbrett i sär och gungar på knäna. Lät skakningarna ta över din kropp och skaka så okontrollerat du kan. Samma sak gäller här – när tankarna kommer – vifta bort dem genom att fokusera på att känna skakningen från dina knän.

Frågor på det? 🙂 Love J!

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
14kommentarer
  • Börja och sluta i Namaste – så har jag skrivit på min ”vad skulle göra mig lyckligare” – lista för året. Jag är på! 5 min varje morgon ”No matter what”!!!! Kul att liksom göra det ihop, superpeppigt! Och håller med Eva förresten, du är en väldigt fin ambassadör och inspiratör för god hälsa, peppigt tänk och andligt liv❤️ Tack för dig!

    M I A 2018-01-12 18:19:21 http://miathelin.blogg.se
    Svara
  • Ibland får jag panikkänslor när jag mediterar, en gång satt jag kvar i det och mådde nästan illa av det, efteråt var de befriande absolut- men ibland kan jag känna att det inte är värt det lixom, gör man fel då? Är det värt och meditera mindre tid om man inte kan meditera länge o va kvar i känslorna lixom om du förstår? 🌸

    Simone 2018-01-08 12:59:40
    Svara
    • Svar på Simones kommentar.

      Okej, jag har inte upplevt det så starkt men skulle nog råda dig att i så fall börja med att bara sitta några minter, kanske tre minuter och sen trappa upp långsamt. Vad tror du om det? Kram!! <3

      josefindahlberg 2018-01-08 13:43:21
      Svara
  • Jag ska absolut testa detta! 5 min har man ju faktiskt till övers.
    Men dem där korten, vart har du köpt dem?
    Skulle behöva dem känner jag 🙈😘

    Cissi 2018-01-08 09:30:06 http://ceciliapralins.vimedbarn.se
    Svara
  • När jag löptränar brukar jag tänka på mina andetag, andas ut på varannan fot, och glömmer lite att jag springer. Kan det räknas som meditation, eller måste man sitta still?

    ElsaHedvig 2018-01-08 04:40:43
    Svara
    • Svar på ElsaHedvigs kommentar.

      Så bra!! Jag har hört att många upplever ett meditativt stadie när de springer så absolut. Meditation går att göra på många olika sätt men jag tror att det kan vara kraftfullt att i bland bara sitta, att tillåta sig själv att inte alltid gör något. Och jag tror att man möter sig själv på ett ännu djupare plan. Så en kombo vorde ju magiskt som du är sugen på att testa 😀 <3 KRAM

      josefindahlberg 2018-01-08 09:06:53
      Svara
  • Utmaning antagen:) ska köra 5-10 min varje dag. Vad är dina tankar om vipasana? Något du funderar över att åka på?

    Lova 2018-01-07 22:37:37 http://www.nouw.com/lovamolin
    Svara
  • Underbart! Tack för att du är en sådan underbar ambassadör för meditation! <3

    Meditationen har förändrat mitt liv fullständigt. I början var det ett sätt att hantera allvarliga ångestattacker och svår depression som jag levde med då. På den tiden satte jag mig bara rätt upp och ner och lät ångesten rasa tills den självmant tonade ut. På den tiden var det en intuitiv sätt att bara överleva ångesten och jag kallade det knappt meditation. En tid senare började meditation dyka upp runtomkring i mitt liv och jag började mer aktivt prova olika sorters meditation. Jag har en meditation som jag återkommer till hela tiden och det är den då man fokuserar på andningen/in- och utflödet i näsmynningen. Den kan jag använda när som helst, tex några sekunder bakom ratten vid ett rödljus när jag gått igång på nåt i trafiken och behöver stilla mig, eller under längre meditationer på kudden eller i sängen när tjattret i hjärnan blir outhärdligt.

    Sedan finns det ju massor av olika meditationer och även olika andliga meditationstraditioner och det är bara att börja grotta in sig i meditationens underbara värld tills man hittar det som passar en själv. <3 Jag har hittat mycket fint på Youtube och ibland sätter jag mig med nåt klipp där.

    De första 1,5 åren grät jag varje gång jag mediterade. Det var så mycket som kom upp under meditationerna. Ibland visste jag inte ens varför jag grät. Jag bara lät det komma tills det stillade sig inombords. Jag lät det få vara så helt enkelt, då jag inte hade nåt annat sätt att hantera sorg, ångest, smärta och vrede på. Jag började inkludera självkärlek i de där svåra stunderna. Jag liksom tog hand om mig själv och gav mig själv tröst när smärtan rev i bröstet. I början kändes det genant men ganska snabbt blev det en helt naturlig metod för mig. Så småningom var det som att jag hade processat färdigt de största bitarna av trauman och själsliga och emotionella sår som uppstått genom livet, och tårarna började avta och slutligen var de bara borta.

    Idag är mitt inre universum min alldeles egna underbara okränkbara plats där ingen i hela världen kan komma in och störa. För två veckor sedan var jag med om en ganska våldsam olycka och fick en väldigt stark spruta mot smärtan som gjorde mig "berusad" och under den stunden som jag tappade kontrollen över kroppen och medvetandet valde jag att fokusera på mitt inre ljus hela tiden för att inte tappa bort mig. Också en sorts meditation. Jag andades igenom smärtan också. Fokus på andningen är världens bästa metod <3

    För mig som har mycket stora koncentrationssvårigheter var det i början omöjligt att meditera enligt någon speciell metod. Jag vill därför vara en förespråkare för alla som är som jag och upplever samma svårigheter, att man faktiskt helt enkelt kan strunta i alla metoder och bara sätta sig och blunda rätt upp och ner och hur som helst och när som helst om man vill. Det viktiga är att man får en liten, liten stund då man connectar med sig själv helt utan krav. För mig var i början kravet på att följa en specifik metod (som jag upplevde), något som på sätt och vis stod i vägen för mig på min väg mot meditationens underbara värld. Den absolut kravlösa attityden som jag till slut bestämde mig för att ha stod i skarp kontrast till en värld runt omkring som jag upplevde som full av krav, och jag behövde den kravfria zonen inombords för att få finna vilan inom mig, som jag nu förstår finns inom oss alla. <3 Den kravlösa inställningen hjälpte mig så småningom att börja närma mig olika metoder, och idag kan jag använda valfri meditationsmetod och faktiskt koncentrera mig längre stunder.

    Tack för allt du gör och är en sådan fin inspiration!

    Vänliga hälsningar
    Eva

    Eva 2018-01-07 22:14:31
    Svara
    • Svar på Evas kommentar.

      EVA! Tusen tack för din magiska kommentar. Den inspirera mig och förmodligen alla som läser sen. Får jag dela med mig av din kommentar i ett inlägg? Tror det skulle hjälpa många. KRAM och tack igen <3

      josefindahlberg 2018-01-08 09:11:07
      Svara
      • Svar på josefindahlbergs kommentar.

        Jaa, gärna dela i inlägg! Bara roligt! (Men en sån fin gest att du frågar tycker jag!) <3

        Tack igen för all underbar inspiration som jag hämtar nästan dagligen i din blogg, och för att du ger mig hopp om mänskligheten. Du är verkligen en underbar inspiration och en medsyster i denna speciella tid som vi lever i! <3

        Eva 2018-01-08 20:30:46
        Svara

senaste från Mode

Josefin Dahlbergs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
Andrea Brodin
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Sassa Asli
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Man
Niklas Berglind