Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Min träning ★

Processed with VSCOcam with c1 preset

workoutProcessed with VSCOcam with c1 preset

Som jag lovat i podden så ska jag göra ett inlägg om min träning och här är det. Varför jag inte har bloggat så mycket om träning är för att jag tycker att det finns för mycket hets på bloggar och Instagramkonton om träning. Överallt ser vi vältränade tjejer som i stället för att peppar oss ofta får oss att må dåligt i stället. Och jag har tänkt att min blogg ska vara fri från det. Men eftersom det är många av er som undrar så kanske jag kan peppa till en hälsosam och härlig träning som inte ger ångest?

Det är väldigt viktigt för mig att jag peppar och inte pressar er. Så för er som är sugen på att träna ska jag berätta hur jag gör och vad som motiverar mig. För det där med motivationen är ju rätt svårt. Under 2015 var min träning sjukt oregelbunden. Jag kickade i gång året med stenhård träning som jag sen struntade i för att det blev ”to much”. Sen kom jag i gång lite innan sommaren men min tanke med att ha en sommar fylld med långpromenader och yoga blev inte riktigt som jag tänkt mig.. Och när hösten kom var det svårt att komma igång med rutinerna igen. Och då kom min räddning som har gett med en bra, regelbunden, rolig, jobbigt och givande träning och den ska jag berätta om nu. 

Jag fick tips av en kompis om ”Kayla itsines”, ett träningsprogram på 12 veckor med cirkelövningar för tre pass i veckan. Jag teamade ihop mig med en kompis och satte i gång. Och det är typ det bästa jag gjort i träningsväg. Det är sjukt skönt att ha ett schema att följa, för om jag går på känsla i stället så har jag inte så jäkla mycket känsla för att träna hårt. Då blir det någon halvtimme på bandet och lite magövningar (och inget fel på det) Men det leder ofta till att motivationen sakta men säkert försvinner. I alla fall för mig. Men det här programmet håller motivationen uppe och framförallt för att jag gör det med en kompis. Och det går såklart att köra vilket träningsprogram som helst. 

Programmet får mig också att göra övningar jag aldrig gjort tidigare, jag tränar hela kroppen och bygger upp starka muskler. För mig som har problem med både rygg och knän är det sjukt viktigt att jag håller min kropp stark så att mina magmuskler kan hjälpa min rygg och att mina benmuskler kan hjälpa mina knän. Och med dessa övningar stärker jag verkligen hela kroppen och det är så skönt! Jag mår så otroligt bra av att träna. Jag få mer energi, vardagen blir lättare, jag får mindre ont i ryggen (mer ont i rumpan av träningsvärk.. hehe men det är skönt!). 

När dessa 12 veckor är slut ska jag inte sluta träna. Jag ska hoppa på något annat program för att hålla igång. Från och med nu är träning en del av min livsstil, det är något jag bara gör och inget jag ska sluta med. Jag ska hitta ett sätt för att alltid ha tid, ork och vilja till att träna. För det för bara med sig positiva saker och jag vill träna för att må bra nu och i framtiden. Och själva syftet med varför jag tränar tycker jag är otroligt viktigt. Jag har tidigare tränat hårt med endast ett syfte, att bli smal. Och det är inte vägen att gå. Därför struntar jag i vågen och ser i stället framsteg i hur mycket jag orkar eller hur många påsar jag orkar bära från Ica. Och det vill jag verkligen säga till er alla. Jag förstår att man gärna vill ha en snygg kropp, det är klart jag också vill vara nöjd med hur jag ser ut och känna mig snygg. Men det får inte vara den enda motivationen för att träna. Då kommer träningen kännas ihålig och ångestfylld. Träna för att få energi, bli stark, vara snäll mot din kropp och så får det bli ett plus om du känner dig snyggare. Jag ska blogga lite mer om min träning under det här året och peppa er till en härlig träning som får er att må bra. Och avslutningsvis kommer några av mina bästa träningstips: 

Mina bästa tips:

Träningskompis
Jag lovar att det blir lättare. När väckarklockan ringer kommer du inte skita i att gå upp för du vet att din träningsbuddy kommer stå och vänta på dig på gymmet. Och väl på gymmet kommer ni peppa varann och få varann att ta i lite extra. 

Följ något program
Som sagt gör det hela träningen mycket enklare om du vet vad du ska göra. Du behöver inte lägga energi på att komma på vad du ska göra utan du behöver bara ta dig till gymmet och köra igång!

Strunta i vågen
Dina framsteg av träningen visas inte på vågen. De visas i din vardag. På din energi, på hur mycket du orkar och av känslan du får av att vara snäll mot dig själv. 

Hitta dina tider
För mig funkar det bäst att träna på morgonen, när är din bästa träningstid? På lunchen, morgonen, kväll eller helgen? Hitta dina rutiner och håll dig till dem.

Vad har ni för tanker kring träning? Har ni tips på något bra träningsprogram? Tipsa och peppa gärna i kommentarsfältet! <3

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
15kommentarer
  • Hej Josefine!
    För det första, tack för en sjukt inspirerande och härlig blogg!
    Jag har en fråga angående kayla itsines. Är det gratis?
    Kram!

    Martta 2016-01-19 19:56:44 http://None
    Svara
  • Hallok Jossan!
    Har suttit med detta träningsprogram framför mig nu ett tag, men funderade över en sak, hur många var kör man? eller gör man ”bara” repetitionerna som står på pappret..?

    Med vänlig hälsning, förvirrad brutta

    Johanna 2016-01-11 22:44:26 http://None
    Svara
    • Svar på Johannas kommentar.

      Alltså jag var så förvirrad första jag med tills en kompis berättade för mig att.. Man ska dra igång tidtagaruret på telefonen och köra första cirkeln med övningar om och om igen så många gånger man hinner på 7 min (brukar bli ca 2-3 ggr) sen vilar man 2 min. Sen kör man andra cirkeln i 7 min, vilar två. Och sen två gånger till. Så att passet blir totalt 34 min ink pauser… Rätt jobbigt alltså men sååå skönt efter 😀

      Josefin Dahlberg 2016-01-11 22:48:36 http://None
      Svara
  • var har du köpråden fina vattenflaskan? vill köpa och ha mer en så jag kan fylla på! kram, tack för inspo

    rebecca 2016-01-09 20:21:56 http://None
    Svara
  • Kör också Kayla! En fråga; kör du även konditionen med? Tack för en fin och peppande blogg!

    Emelie 2016-01-05 17:58:37 http://None
    Svara
  • Så härligt med sunda tankar!!
    Jag själv försöker leda i att ha hälsosamma tankar om kropp, insida & när det kommer till träning. Att ha ett 6-pack definerar inte ett välmående, du kan må mindre bra på insidan ändå.. Men det har varit en kamp. Jag har också ”velat se ut sådär” som alla andra Fitness profiler. Men jag gav mig själv en ärlig chans. Bland annat genom detta exemplet, när jag hoppade vågen i sommras, tränade för att jag tycker det är kul & för att det får mig att må bra, ledde klasser, njöt av endorfinerna.. Fokuset lades på det viktiga! ATT MÅ BRA.
    Jag ställde mig på vågen strax innan jul för att se vad som hänt när man inte” brytt sig”. Den visade några kilo minus, men jag blev inte lyckligare för det. Det är ju inte där det sitter <3 Magin har vart där jag lyssnat på min kropp och tagit ut mig i träningslokalen..

    Bästa (enligt mig) träningsprogrammen är min sambos koncept BodyFit. Tuff träning, med grymma övningar! Och den roligast träningen är Piloxing! mix av Pilates, Box & Dans!

    Kör hårt & heja dig!

    Jamie 2016-01-05 02:07:04 http://www.jamiesallmen.com
    Svara
  • Kayla har en fortsättning på sin bbg! Så du behöver inte leta när du är klar med dina 12 veckor, det finns en bbg 2,0 :* tack för en superbra blogg josefin! <3 kram!

    Amanda 2016-01-04 18:10:07 http://Fannyamandas.blogg.se
    Svara
  • Hej Josefine! Bra skriver och inspirerande. Har också följt Kayla på instagram och hon verkar sund och härlig. Jag undrar har du laddar hem hennes app med träningsövningarna eller beställt det på hennes hemsida?
    Riktigt bra blogg och älskar din och Vanjas podd så underbar!
    Kram!! 🙂

    Frida Sehlin 2016-01-04 18:02:59 http://None
    Svara
  • Superbra skrivet 🙂 och bra tips! Har följt Kayla på instagram ett bra tag nu och har följt detta program hur det funkar lite och så men aldrig hoppa på det. Är det så att man måste gå till ett gym eller kan man göra detta hemma? Är det massa saker man behöver för att klara av att göra de olika övningarna? Kram till dig Jossan! 😀

    Sofia Granath 2016-01-04 16:31:15 http://nouw.com/sofiagranath
    Svara
    • Svar på Sofia Granaths kommentar.

      Du kan typ göra allt hemma. Men vissa saker från gymmet är såklart bra om du använder men inget måste tycker jag 🙂 Du kan ta mjölkpaket i stället för vikter och gå i trappan i stället för på stepbräna 🙂 Kram!!

      Josefin Dahlberg 2016-01-04 17:04:36 http://None
      Svara
Josefin Dahlbergs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!